Uživatel nepřihlášen
the.wanderer
RSS kanál blogu
Píše: draggo - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
the.wanderer

Mass Effect 3: Leviathan - hledání pravdy (recenze)

Pondělí 3.9.2012 21:15 - Autor: draggo
To se mi líbí

Mass Effect 3: Leviathan - hledání pravdy (recenze)Zatím poslední přídavek pro kontroverzně přijaté akční RPG Mass Effect 3 s podtitulem Leviathan sliboval zodpovězení otázek okolo původu Smrťáků, nové světy k prozkoumání a frenetickou akci k tomu. Uspěl ve svém úkolu a může se tak hrdě zařadit po bok skvostů typu Nejvyšší vládce či Doupě Stínového prostředníka?

Do nejtemnějších zákoutí vesmíru

Příběh dodatku Leviathan je jednoduchý. Velitel  Shepard se doslechne o stvoření, které dokázalo porazit Smrťáka, a jelikož tato dovednost by se mu ve válce hodila, vydá se toto stvoření, nazývané Leviathan, najít. Jistě jste tedy pochopili, že vše se odehrává před koncem hry, já osobně jsem použil závěrečný automatický save před útokem na základnu Cerberu. Celé to zabere cca 2 hodiny (4 hodiny uváděné některými weby jsou nesmysl, jejich recenzenti zřejmě do doby hraní započítali i oběd, dvě pauzičky na kafe s cigárkem a hádku se sousedkou). I to ale není špatné číslo.

Příběhová linka vás postupně zavede na novou oblast v Citadele a poté na tři různé oblasti ve vesmíru – těžařský komplex na asteroidu, malou základnu vybudovanou přímo podél skalní stěny na vyprahlé pouštní planetě  a nakonec uvidíte rozpadající se trosky uprostřed oceánu, který pokrývá třetí z planet. A do toho oceánu nakonec skočíte, jak jste ostatně viděli už v traileru. Mezi jednotlivými misemi se budete vracet na Citadelu, kde budete neustále hledat nová vodítka a informace, které by mohly vést k vystopování mýtického Leviathana. A asi nebude moc velký spoiler, když vám prozradím, že ho nakonec najdete (upřímně, čekal někdo z vás, že ne?).



Nové lokace vypadají bezpochyby krásně. Na těžařské základně vás čeká střídání monumentálních otevřených prostor s krásným výhledem na hvězdy a úzkých vnitřních prostor působících až klaustrofobickým dojmem. Jen škoda, že tato vnitřní část je zde jen recyklátem míst již dávno viděných, stejně tak montované budovy na vyprahlé planetě. Tam ovšem dominuje krásný výhled do krajiny ozářené oranžovým sluncem, ve kterém se prohánějí hejna létajících potvor. Závěrečná planeta mi na začátku trochu připomínala soustavu Kamino z druhé epizody Star Wars (všude jen rozbouřený oceán, tmavá obloha, osamělé struktury vystupující nad hladinu), ale ta pravá nádhera nastala až po ponoru na dno v obřím robotovi. Zde si s prostředím autoři opravdu vyhráli, podvodní krajina vypadá impozantně a skvěle tak utváří atmosféru při závěrečném setkání.

Návrat na úplný začátek

Skutečnou perlou tohoto DLC ovšem nejsou zajímavé lokace, ale celý příběh. Začátek je provázený podivnými událostmi a hledáním vodítek, na jejichž základě se vydáte do oné těžební kolonie. Ta je plná podivně reagujících lidí, kteří vám stále jen dokola opakují: „Tady bys být neměl.“ Klíč k záhadě evidentně drží jistá dívka, pro kterou se vydáte v akční misi druhé. A nakonec se vydáte vstříc svému cíli na planetě třetí. Zde se konečně alespoň částečně napravuje jeden z nedostatků celého třetího dílu – chybějící konverzace s jakýmkoli Smrťákem. Vzpomínáte na Vládce na Virmiru nebo promluvy Harbingera během sebevražedné mise? Také vám scházel ten monumentální hlas? Tady se konečně objeví.



A obsah oné konverzace je více než zajímavý. Konečně se dočkáte odhalení toho, jak vznikli Smrťáci a co provázelo první sklízcí cyklus. A opět se vám bohužel potvrdí to, co jste se dozvěděli během nepovedeného závěru hry, i když musím uznat, že z úst monumentální starobylé bytosti mi to všechno znělo daleko lépe než od svítícího dítěte. Tím se ovšem dostáváme k ne zcela drobnému problému. Pokud nový hráč rozehraje Mass Effect 3 včetně tohoto DLC, tak se celou tu velkou pravdu dozví někdy uprostřed hry a tím pádem mu bude chybět onen tolik potřebný pocit napětí před koncem, kdy touží tyto zásadní otázky zodpovědět. Teď to bude vše už vědět a závěr už jen jeho vědomosti potvrdí. Nicméně, vzhledem k pochybným kvalitám zakončení to mnozí mohou považovat za plus.

Co mě ovšem štve daleko více je to, že takto slibný námět byl využit pouze v dodatečně zakoupitelném DLC. Upřímně řečeno se mi vůbec nelíbí myšlenka příběhu původní hry, která spočívá zhruba v „Tak jsme náhodou našli plány supersilný tajný zbraně proti Smrťákům, tak to postavíme a uvidí se.“ Zní to blbě a je to i blbě zpracováno. Pátrání po počátcích Smrťáků, prvním cyklu a dalších tajemstvích by mohlo vytvořit daleko, daleko výživnější a zajímavější příběh. Bylo by to sice taky klišé jako prase, ale myslím že daleko hráčsky stravitelnější. Z tohoto ohledu mě tedy mrzí, že jsme dostali jen jeden, byť povedený dialog a pár číslíček do počítadla válečných zdrojů. To je totiž všechno, čím DLC ovlivní další hraní, pokud nepočítám asi dvě věty (celkem nicneříkající) v závěrečné proklínané konverzaci s Katalyzátorem. Škoda, mohl to být námět na celou velkou hru, která by při dobrém uchopení mohla překonat i hlavní linku v ME1.



Pátrání a střílení

Herní mechaniky se oproti základní hře víceméně nezměnily, což je trochu škoda, neboť podle mého názoru bylo určitě co vylepšovat. Pasáže na Citadele spočívají v hledání důkazů a vodítek, a autoři zde bohužel rezignovali na snahu o nějakou logickou minihru, která by mohla tyto části skvěle osvěžit. Místo toho k vyřešení stačí jen oběhnout všechny místnosti a kliknout na všechno, na co se kliknout dá. To bylo patrné už v základní hře, ale zde tento „hloupý“ postup doslova bije do očí, protože Citadelu navštívíte třikrát po sobě. To samé platí o dialozích, jejichž ovlivnitelnost je minimální – většinou Shepard mluví sám od sebe a jen občas je vám nabídnuta volba mezi dvěma možnostmi – nicméně možnost příběh nějak ovlivnit chybí.

Místy jsem se také nemohl zbavit nepříjemného pocitu umělého natahování herní doby. V těžařské stanici jsem si hezky zaběhal, když jsem se snažil získat přístupový kód k jistým dveřím (onen kód byl k nalezení na druhé straně komplexu). Na vyprahlé planetě vás naopak čeká klasická akční pasáž ve stylu CoD, kdy před, pod a nad vámi vše vybuchuje a vy se bezhlavě řítíte vpřed. Přičemž cesta je vám každou chvíli zatarasena, asi třikrát se porouchá výtah, tudíž si zde opravdu proběhnete všechny střechy i žebříky. Lokace je docela malá, ovšem tvůrci mě zde díky běhání sem a tam drželi docela dlouho. Pomyslnou třešinkou na dortu jsou pak tradiční vlny nepřátel, které se na vás neustále valí, i když k jejich přítomnosti není logický důvod, jak jsem si povšiml např. na oceánové planetě.



Na druhou stranu několik inovací se tu přeci jen najde. Během jednoho z bojů budete přenášet baterie pro dodání energie automatickým dveřím, jinde zase budete muset doprovázet a bránit opravářskou sondu, která vám bude opravovat poškozené vedení proudu. Dlužno však dodat, že když už musíte sondu doporvázet potřetí za krátký čas, je to docela otrava. Poslední z novinek je pak samotný robot, ve kterém sestoupáte na dno oceánu. Na souši se chová jako klasický mech známý ze základní hry (akorát natřený na žlutooranžový odstín), pod vodou pak ovládací panel zbraní nahradí ukazatel tlaku a hloubky ponoru. Během krátké cesty po mořském dně, kde si užijete seskoky z vysokých útesů bylo docela zajímavé pozorovat, jak se ručička tlaku přesunuje do červené zóny. Škoda jen, že nápad nebyl využit více, dovedl bych si představit nějaké časové omezení nebo zničení/poškození robota při sestupu do moc velké hloubky. Ale ve výsledku jde stále o hodně zajímavou pasáž.

Vydat se za dalším dobrodružstvím? Ano nebo ne?

Čistě matematicky: ME3 nabízí nějakých 30 hracích hodin a při vydání stál 1100 Kč – což nám dělá cca 35 Kč na hodinu. Leviathan trvá dvě hodiny a stojí nějaké dvě stovky – čili je 3x dražší v poměru k odehranému času. Nicméně příběhový obsah je velmi zajímavý, a atak i přes nevyladěnou hratelnost opatrně zvedám palec nahoru.

Hodnocení hry
Skóre hry 7 7/10
Líbí se mi
  • příběh a jeho podání
  • grafické ztvárnění
  • slušná herní doba
Vadí mi
  • zcela nevyužitý potenciál
  • nevyvážená hratelnost
Verdikt: Povedené DLC se zajímavým příběhem a pěknými lokacemi bohužel trpí spoustou chyb základní hry. A tou největší je, že se tomuto tématu dostalo pozornosti až v DLC. Každopádně ale dobrá koupě.
Tisk
Hodnocení:
( Zbývá 8 hlasů pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Mass Effect 3: Leviathan - hledání pravdy (recenze)
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
R2-D2    Fabik: Podívej se, lidem kteří nečtou a jenom se ptají se přezdívá lamy. Nesnaž se tu diskuzi zvrhnout do osobní roviny či nadávky. Můžeš být rád, že jses dočkal tolika odpovědí.

Není na místě se vztekat. Pro tvou situaci platí následující floskule: „Dvakrát měř, jednou řež“ Čímž ti chci jasně naznačit, že je lepší nejdříve číst a až poté se ptát. Nechci tě otrávit, jenom poučit. Jsme jenom lidi a chybovat je lidské. Jo a mě děkovat nemusíš. ;-)
R2-D2r2-d210567
    6.9.2012 18:23
R2-D2

Fabik: Podívej se, lidem kteří nečtou a jenom se ptají se přezdívá lamy. Nesnaž se tu diskuzi zvrhnout do osobní roviny či nadávky. Můžeš být rád, že jses dočkal tolika odpovědí.

Není na místě se vztekat. Pro tvou situaci platí následující floskule: „Dvakrát měř, jednou řež“ Čímž ti chci jasně naznačit, že je lepší nejdříve číst a až poté se ptát. Nechci tě otrávit, jenom poučit. Jsme jenom lidi a chybovat je lidské. Jo a mě děkovat nemusíš. ;-)

Fabik    R2-D2: mno ja vim 4 min jenze ja se na pc dostanu vzdy na max 2 ted jak mám zkoušky pracuju na zahradě chodim na brigády atd. ja vim ty by sis zase něco na šel jakože si to můžu začit číst a pak si to dočíst ale to není ono. Jednou za rok nemam čas tak se slušně zeptám a hned je tu nějakej hnidopich. Si vstával špatnou nohou ne ? Slušně sem se zeptal stačí slušná odpověd když nevíš nemlum jednoduchý ne ? A dožadoval sem se odpovědi koho koliv kdo si to už záhrál nemusel to být draggo a taky to nemusel být R2-D2 který to ještě nehrál. Mno nic kašlu na to

draggo: Děkuji, plus a minus sem si přečetl ale toho odstavce nad tim jsem si nevšiml a nevěděl jsem že to tak je příště už budu vědět. Ještě jednou děkuji
Fabikfabik4293
    6.9.2012 17:53
Fabik

R2-D2: mno ja vim 4 min jenze ja se na pc dostanu vzdy na max 2 ted jak mám zkoušky pracuju na zahradě chodim na brigády atd. ja vim ty by sis zase něco na šel jakože si to můžu začit číst a pak si to dočíst ale to není ono. Jednou za rok nemam čas tak se slušně zeptám a hned je tu nějakej hnidopich. Si vstával špatnou nohou ne ? Slušně sem se zeptal stačí slušná odpověd když nevíš nemlum jednoduchý ne ? A dožadoval sem se odpovědi koho koliv kdo si to už záhrál nemusel to být draggo a taky to nemusel být R2-D2 který to ještě nehrál. Mno nic kašlu na to

draggo: Děkuji, plus a minus sem si přečetl ale toho odstavce nad tim jsem si nevšiml a nevěděl jsem že to tak je příště už budu vědět. Ještě jednou děkuji

draggo    Fabik: V recenzích obvykle platí, že poslední odstavec recenzi shrnuje, zde máme navíc číselné hodnocení, klady/zápory a finální verdikt. To vše je zde pro lidi, kteří nemají čas či chuť číst celou recenzi - prostě v kostce shrnutý obsah. Ale když to potřebuješ vědět tak ANO, stojí to za koupi.

Cagi: Nic takového zatím nebylo oznámeno. Je možné, že časem vydají reedici celé trojky se všemi DLC, ale to není jisté. Udělali to třeba u Dragon Age: Origins, ale ME2 nic takového neměl, pokud nepočítám PS3 verzi. Možná WiiU verze :)

SAMES: Časem možná vyjde čeština, ale když to tak potřebuješ vědět, tu PM ti pošlu ;)
draggodraggo6621
    6.9.2012 16:37
draggo

Fabik: V recenzích obvykle platí, že poslední odstavec recenzi shrnuje, zde máme navíc číselné hodnocení, klady/zápory a finální verdikt. To vše je zde pro lidi, kteří nemají čas či chuť číst celou recenzi - prostě v kostce shrnutý obsah. Ale když to potřebuješ vědět tak ANO, stojí to za koupi.

Cagi: Nic takového zatím nebylo oznámeno. Je možné, že časem vydají reedici celé trojky se všemi DLC, ale to není jisté. Udělali to třeba u Dragon Age: Origins, ale ME2 nic takového neměl, pokud nepočítám PS3 verzi. Možná WiiU verze :)

SAMES: Časem možná vyjde čeština, ale když to tak potřebuješ vědět, tu PM ti pošlu ;)

R2-D2    Já jsem tohle rozšíření ještě nehrál ale podle čísla jasně víš, že není úplně špatné. Ale pokud by udělil vyšší, třeba 8 či 9, tak bys věděl, že pro fanouška to je must-have záležitost. 7 znamená pouze něco jako "dobrý" či "slušný" přídavek. Nikoliv skvělý.

Osobně jsem to podstatné z textu vyčetl za cca 4 minuty. Ale chápu, že pro některé byznysmeny je to šílená práce. Tak se jenom pousměji a zavolám do virtuálního prostoru: "Haló, haló! Draggo, zde se někdo od tebe dožadue odpovědi"
R2-D2r2-d210567
    6.9.2012 15:26
R2-D2

Já jsem tohle rozšíření ještě nehrál ale podle čísla jasně víš, že není úplně špatné. Ale pokud by udělil vyšší, třeba 8 či 9, tak bys věděl, že pro fanouška to je must-have záležitost. 7 znamená pouze něco jako "dobrý" či "slušný" přídavek. Nikoliv skvělý.

Osobně jsem to podstatné z textu vyčetl za cca 4 minuty. Ale chápu, že pro některé byznysmeny je to šílená práce. Tak se jenom pousměji a zavolám do virtuálního prostoru: "Haló, haló! Draggo, zde se někdo od tebe dožadue odpovědi"

Fabik    R2-D2: to není o lenosti ale o času ja nemam ani par minut. Souhlasim s tebou ze by to mel bejt zdarma. Ale stejne si mi neřekl o co sem žádal. Když konečně budu mít čas tak si to radši přečtu než abych to sledoval.Fabikfabik4293    6.9.2012 14:43 Fabik

R2-D2: to není o lenosti ale o času ja nemam ani par minut. Souhlasim s tebou ze by to mel bejt zdarma. Ale stejne si mi neřekl o co sem žádal. Když konečně budu mít čas tak si to radši přečtu než abych to sledoval.

SAMES    draggo: daval som pozor...ale niak mi stagnovala AJ :-DSAMESsames13892    6.9.2012 07:24 SAMES

draggo: daval som pozor...ale niak mi stagnovala AJ :-D

Cagi    mozna to sem nepatří ale nevíte nekdo jestli bude kopletní balíček vsech DLCCagicagi3277    6.9.2012 06:18 Cagi

mozna to sem nepatří ale nevíte nekdo jestli bude kopletní balíček vsech DLC

R2-D2   1x   Fabik: Když si tak línej číst tak v dnešním díle Indiana byla recenze tohoto přídavku. Můj názor je, že valná většina DLC by měla být zadarmo. A zpoplatněna by měla být pouze ta velká, s hrací dobou 5+h.R2-D2r2-d210567    6.9.2012 01:11 R2-D2

Fabik: Když si tak línej číst tak v dnešním díle Indiana byla recenze tohoto přídavku. Můj názor je, že valná většina DLC by měla být zadarmo. A zpoplatněna by měla být pouze ta velká, s hrací dobou 5+h.

Fabik    Takže ted nemam moc casu si to precist ma cenu si to kupovat? Sem mega fanoušek i kdyby ste řekli ne tak to koupim :D ale jen jestli to pro vás stálo za to bylo tam něco převratného ? ja si tu recenzi tak za tejden přečtu ale strucnej komentar by mi neuskodilFabikfabik4293    5.9.2012 23:02 Fabik

Takže ted nemam moc casu si to precist ma cenu si to kupovat? Sem mega fanoušek i kdyby ste řekli ne tak to koupim :D ale jen jestli to pro vás stálo za to bylo tam něco převratného ? ja si tu recenzi tak za tejden přečtu ale strucnej komentar by mi neuskodil

pajmič    draggo: Já jsem ani téma IT načít nechtěl, jen jsem si chtěl ujasnit tvůj názor, s tou zbraní to není zrovna originální ale to už tak bývá když si vytvoříš overpower nepřítele, jianak díky že jsi mi odepsal budu se těšit na další tvé příspěvky :-)pajmičpajmic6747    5.9.2012 22:36 pajmič

draggo: Já jsem ani téma IT načít nechtěl, jen jsem si chtěl ujasnit tvůj názor, s tou zbraní to není zrovna originální ale to už tak bývá když si vytvoříš overpower nepřítele, jianak díky že jsi mi odepsal budu se těšit na další tvé příspěvky :-)

draggo    pajmič: Ono i ve hře samotné tuším vyplynulo, že každá rasa k Nístěji (Crucible) přidala něco ze svých vědomostí. Protheané ho postavili celý, ale tou dobou již byla Citadela dávno ovládaná Smrťáky, tudíž nemohli Nístěj spojit s Katalyzátorem. Napříč cykly se zachovávaly jen ty plány, které každá rasa rozšiřovala. Narážel jsem spíše na vypravěčskou rovinu, kdy na mě hra po necelý hodině hraní rovnou vybalila, jak celej Smrťáckej problém vyřeším. Navíc Liara podle všeho dělala jen další vykopávky (na Marsu byly protheanské ruiny vždycky) a při nich náhodou objevila i tohle. Navíc dávná superzbraň je snad to nejotřepanější klišé, který tam mohli vrazit. Ale o tom možná někdy jindy. S IT už se zaplejtat nebudu, nechci jí už nikomu vyvracet ani potvrzovat.

SAMES: Pokud jsi dával pozor při závěrečné konverzaci, tak by ti to mělo být jasné ;) Řekne to tam docela podrobně.

Krowan: Díky za pochvalu, to vždycky potěší ;)
draggodraggo6621
    5.9.2012 20:38
draggo

pajmič: Ono i ve hře samotné tuším vyplynulo, že každá rasa k Nístěji (Crucible) přidala něco ze svých vědomostí. Protheané ho postavili celý, ale tou dobou již byla Citadela dávno ovládaná Smrťáky, tudíž nemohli Nístěj spojit s Katalyzátorem. Napříč cykly se zachovávaly jen ty plány, které každá rasa rozšiřovala. Narážel jsem spíše na vypravěčskou rovinu, kdy na mě hra po necelý hodině hraní rovnou vybalila, jak celej Smrťáckej problém vyřeším. Navíc Liara podle všeho dělala jen další vykopávky (na Marsu byly protheanské ruiny vždycky) a při nich náhodou objevila i tohle. Navíc dávná superzbraň je snad to nejotřepanější klišé, který tam mohli vrazit. Ale o tom možná někdy jindy. S IT už se zaplejtat nebudu, nechci jí už nikomu vyvracet ani potvrzovat.

SAMES: Pokud jsi dával pozor při závěrečné konverzaci, tak by ti to mělo být jasné ;) Řekne to tam docela podrobně.

Krowan: Díky za pochvalu, to vždycky potěší ;)

Krowan    Pěkná recenze, a děkují ti za ni. Po tomto DLC jsem se zájmem pošilhával, avšak i přes to, že se považuji za fanouška celé Mass Effect série se do něj nepustím. Jak jsi psal, vidím v tom také pouze umělé natahování hrací doby a něco, za co bychom měli vyhodit další peníze. Něco jako s "1st day DLC! " o Javikovi. Nezdá se mi že by tato příběhová linka dosahovala hodnot kvalitního DLC obsahu, který jsme i od Bioware měli možnost vidět. Pořád to není ono... doufám že se dočkám něčeho, do čeho bych s nadšením vrazil peníze navíc... dobrá práce draggo ^^Krowankrowan2529    5.9.2012 19:54 Krowan

Pěkná recenze, a děkují ti za ni. Po tomto DLC jsem se zájmem pošilhával, avšak i přes to, že se považuji za fanouška celé Mass Effect série se do něj nepustím. Jak jsi psal, vidím v tom také pouze umělé natahování hrací doby a něco, za co bychom měli vyhodit další peníze. Něco jako s "1st day DLC! " o Javikovi. Nezdá se mi že by tato příběhová linka dosahovala hodnot kvalitního DLC obsahu, který jsme i od Bioware měli možnost vidět. Pořád to není ono... doufám že se dočkám něčeho, do čeho bych s nadšením vrazil peníze navíc... dobrá práce draggo ^^

SAMES    ja osobne som Leviathan presiel a stale nvm odkial sa Reaperi vzali :-D mohol by mi to niekdo myli napisat do PM? ? ? :-) + setky tie zaujimavosti pred prvou skliznou atd dik EDIT: ok uz mi to niekto napisalSAMESsames13892    5.9.2012 16:32 SAMES

ja osobne som Leviathan presiel a stale nvm odkial sa Reaperi vzali :-D mohol by mi to niekdo myli napisat do PM? ? ? :-) + setky tie zaujimavosti pred prvou skliznou atd dik EDIT: ok uz mi to niekto napisalKomentář byl autorem naposledy upraven 5.9.2012 17:29

Původní verze před úpravami:ja osobne som Leviathan presiel a stale nvm odkial sa Reaperi vzali :-D mohol by mi to niekdo myli napisat do PM? ? ? :-) + setky tie zaujimavosti pred prvou skliznou atd dik

pajmič     Dobrá recenze jako vždy a souhlasím se vším co jsi napsal, samozřejmě jako zastánce IT bych ti mohl oponovat že Leviathan naopak vyvrací to co říká starchild ale to je ted jedno, každopádně opravdu dobrá práce.
P. S. Myslím že něaké podrobnosti v komixu o liaře domoviny a ta zbran byla budována postupně staršími civilazacemi kteří si nechávali zprávy, takže jako náhodu bych to nepopisoval.
pajmičpajmic6747
    3.9.2012 22:14
pajmič

Dobrá recenze jako vždy a souhlasím se vším co jsi napsal, samozřejmě jako zastánce IT bych ti mohl oponovat že Leviathan naopak vyvrací to co říká starchild ale to je ted jedno, každopádně opravdu dobrá práce.
P. S. Myslím že něaké podrobnosti v komixu o liaře domoviny a ta zbran byla budována postupně staršími civilazacemi kteří si nechávali zprávy, takže jako náhodu bych to nepopisoval.